Tijdens het koffieleuten kun je voortaan op je dooie gemakje mijn blogs doornemen. Mijn blogpagina heet niet voor niets Koffiepraatjes. En als tekstschrijver ben ik natuurlijk van mening dat je als bedrijf moet bloggen. Waarom je dat moet doen? Dat zal ik je zo even haarfijn uitleggen. Maar naast zakelijke blogs ben ik ook van plan om persoonlijk te gaan bloggen. Of dit een goed idee is? Ik denk van wel. Met persoonlijk bloggen bedoel ik niet het delen van mijn dagboek en al mijn dagelijkse perikelen. Ik denk niet dat ik iemand gelukkig maak met die verhalen.

Wat ik wel bedoel? Ik wil jullie laten zien wie ik ben als persoon. Af en toe even een kijkje laten nemen in mijn persoonlijkheid. Dit kan op zoveel manieren. Je schrijfstijl is bepalend voor de manier waarop mensen naar je kijken. Woordgebruik, zinsbouw, ga je tutoyeren of vousvoyeren? Allemaal manieren om je te onderscheiden van andere bloggers en bedrijven. En oké, ik zal ook zeker bloggen over mijn eigen interesses en wat me zoal bezig houdt. Gewoon omdat ik het leuk vind. Mijn ‘over mij’ pagina heeft dezelfde persoonlijke touch.

Is persoonlijk bloggen dan een must?

Het is een duidelijk gevalletje -niet omdat het moet maar omdat het kan-, je moet het helemaal zelf weten. In mijn geval gaat het om zowel het promoten van mijn bedrijf als het delen van onbenullige korte verhalen waar ik zelf erg blij van word. Bedrijven kiezen over het algemeen niet voor deze werkwijze, wat ik begrijp. Toch denk ik dat een beetje persoonlijkheid ook in zakelijke teksten niet misstaat. Je laat als bedrijf zien wie je bent en waar je voor staat, creëert herkenningspunten en toont aan dat ook jouw bedrijf uit gewone mensen bestaat.

Waarom jouw bedrijf ook moet gaan bloggen

Wat mij opvalt is dat er te weinig bedrijven actief bezig zijn met bloggen. Je kunt er zoveel uithalen, je moet alleen weten hoe. Zelfs als je weinig tijd hebt, niet weet waarover je moet schrijven en weinig schrijftalent hebt is bloggen een goed idee. Je hoeft het namelijk niet per se zelf te doen, ik kan het ook voor je doen. Kijk eens bij ‘diensten’ om te zien wat ik zoal voor je kan betekenen.

Sharing is caring

Laat je doelgroep zien dat jij weet waar je het over hebt. Jij bent de professional en je concurrentie bakt er he-le-maal niets van. Wat onderscheidt jou van anderen? Waarom ben jij een voorloper in je branche? Deel je kennis en je ervaringen met je lezer. Haantje de voorste wordt hierbij vaak niet geapprecieerd, vooral niet overdrijven dus. Wees een inspiratiebron voor je doelgroep.

Ik ben geen robot

Het World Wide Web denkt steeds vaker dat je wel een robot bent, maar je doelgroep denkt dat niet. Stel je menselijk op en geef de personen achter het bedrijf een stem. Doordat jij constant gave en interessante blogs blijft posten, waar je lezers iets aan hebben, creëer je vertrouwen en dat is natuurlijk wat je wilt.

Ken je klanten

Superrrhandige bijkomstigheid, krijg inzicht in je klanten en prospects. Je blogs helpen je hierbij. Je kunt Google Analytics gebruiken om te zien wie je bezoekers zijn en waar ze naar op zoek zijn. Deel je content op social media en ga na wie de berichten deelt en een duimpje geeft. Met deze informatie kun je nog gerichter schrijven. Geef je bezoekers de mogelijkheid om te reageren op je posts. Vraag naar de mening van je lezers en reageer zo snel mogelijk terug.

Je website blijft actueel

Houd je website levendig en plaats regelmatig nieuwe, frisse content. Krijg meer vaste bezoekers en geef ze een reden om jouw website te bezoeken. Je komt dan ook wekelijks met iets nieuws. Dankzij al je blogs en het gebruik van de juiste zoekwoorden en layout zal Google je website hoger ranken. Google is wel streng, plaats geen onzin puur voor een hogere SEO score. As you already might know, zo werkt het in ieder geval niet.

Heb je niets te melden?

Daar geloof ik niet zo in. Veel bedrijven kiezen ervoor om niet te bloggen omdat ze toch niets zinnigs te zeggen hebben. Eh, hallo, voor anderen kan jouw kennis wel heel nuttig zijn! Jij vindt jouw werk vanzelfsprekend en doet alles zonder erover na te denken, voor anderen is het nog steeds rocket science. Deel je ervaringen. Zowel de blunders als de succesmomentjes.

Conclusie van mijn verhaal: als bedrijf is het zeker zinvol om een blog te starten. Ik ben nu mijn blog gestart en ga jullie ook lastig vallen met verhalen waar je misschien minder in geïnteresseerd bent. Evenwel hoop ik dat je, met je bakkie pleur voor je computerscherm, mijn blogs blijft lezen en dat het je nog boeit ook!

Meer Koffiepraatjes >