De vraag die ik nog steeds vaak gesteld krijg, wat jij doet kan ik toch ook gewoon zelf? Waarom zou je iemand inhuren voor iets wat je zelf kunt, teksten schrijven. Op deze vraag geef ik dan weer het voor de hand liggende antwoord: nee, dat kun je niet zomaar zelf. Waarom niet? Ja, waarom eigenlijk niet… Ik weet heel goed waarom ik een goede tekstschrijver en copywriter ben, maar waarom kan iemand anders het dan niet?

Copywriting kun je leren

Overal om je heen heb je het nodig, copywriting is ondenkbaar uit je dagelijkse bezigheden. Kijk naar je eigen functie. Emails, brieven, offertes en facturen, je PR-stunts. Al deze vormen van communicatie zijn bepalend voor je uitstraling als bedrijf en leverancier. Vergeet ook zeker niet je telefoongesprekken met je klant, wat vinden ze van jou en je manier van praten?

Schrijven is mijn hobby, ik doe het graag en het liefst ben ik er de hele dag mee bezig. Reden genoeg dus om er mijn werk van te maken. Heel leuk zo’n dreamjob, maar je kunt er natuurlijk niet zomaar mee beginnen. Er zit nogal een verschil tussen het schrijven van een creatief verhaal en een formele SEO webtekst. Vandaar dat ik de kneepjes van het vak heb geleerd, en nog steeds aan het leren ben, door het volgen van allerlei cursussen en trainingen. Dit kun jij natuurlijk ook doen.

Wat jou in de weg staat van dit schrijfsucces is het feit dat jij al een baan hebt. Je bent gespecialiseerd in heel andere dingen, schrijven is er niet een van. Je kunt zelf wel wat gaan hobbyen, maar dit kost je alleen maar tijd. Het doel van je teksten wordt waarschijnlijk niet gehaald en dit is jammer. Daarbij is leren altijd investeren. Zomaar een cursus volgen zit er vaak niet in. Het kost je een hoop geld en je weer niet hoe je werk en leren moet combineren.

Webteksten schrijven is leuk en uitdagend

Dat is tenminste mijn mening. Vind je teksten niet leuk en niet uitdagend, dan moet je er vooral niet aan beginnen. Het gaat er niet zozeer om of je het kan, het gaat erom of je het wilt en er tijd in wilt steken. Copywriting uitbesteden zorgt voor resultaat en hiermee ben je alsnog voordeliger uit.

De voordelen van het uitbesteden van Copywriting

Laat de teksten maar aan de tekstschrijver over. Door waardevolle, tekstuele content op te zetten verschijn jij hoger in de zoekresultaten en de teksten zijn overtuigend. Een tekst schrijven met tig keer eenzelfde zoekwoord en geen verdere inhoud is hierbij uitgesloten. Google wordt steeds slimmer en er wordt voornamelijk gekeken naar kwaliteit. Ze onderscheiden de goede teksten van de slechte, niveau is dus belangrijk.

Zet je aanbod in de spotlights

Een copywriter, een goede althans, zet jouw producten en/of diensten in de spotlights. Ze worden ook eens van een andere kant belicht. Het aanbod van je bedrijf spat van het scherm en de lezer is overtuigd van jouw product. De copywriter kent verschillende technieken om aan te sporen tot handelen en verkoop, precies wat jij nodig hebt.

Meer dan alleen een webtekst

Er is ruimte voor variatie. Woorden, zinnen, tekstritme, je hele tekst moet fijn leesbaar zijn. Er wordt rekening gehouden met de huisstijl van het bedrijf en de toon die je wilt zetten. Geschreven content is er in allerlei vormen en maten. Denk aan scherpe oneliners, online whitepapers en creatieve infographics.

Fouten worden niet getolereerd

Een tekst met spelfouten, stijlfouten of een verkeerde zinsbouw is funest voor de kracht van je tekst. Het is klaar, basta, je moment is voorbij. Een copywriter is ook geen uitvinder van de Nederlandse taal en er wordt zeker om bepaalde taalregeltjes heen gewerkt, want come on, hoe zeurderig kan taal soms zijn? Goed, ik wijk af. Je kunt in ieder geval uitgaan van een foutloze tekst en dit komt heel wat professioneler over op de lezer.

Soms heeft een tekstschrijver nog meer te bieden

Heb je iemand nodig die de webteksten opzet en daarbij ook meekijkt naar de rest van je online content? Dit is ook een mogelijkheid. Ik heb contacten in de grafische wereld en ben zelf ook creabea. Ik vind het belangrijk dat je met een creatief beroep ook op de hoogte bent van de laatste trends. Een goede tekstschrijver is flexibel, kan snel schakelen en kan zich verplaatsen in de doelgroep. Daarbij moet een goede tekstschrijver kennis hebben van websites. Dit is soms nog een gemis, terwijl dit juist zo relevant is.

Zorg ervoor dat je content klopt en dat je je doel bereikt. Ik help je hier natuurlijk heel graag bij. Het maakt niet uit wat je nodig hebt, ik schrijf allerlei verschillende teksten met liefde en plezier. Huur mij in als tekstschrijver en je hebt een bruisende tekst die past bij jouw bedrijf. Neem snel contact op om te kijken want ik voor jou kan betekenen!

 

Meer Koffiepraatjes >