Content actualiseren, 10 manieren om dit te doen

10-manieren-content-nieuw-jasje-denisechouteren

Content actualiseren, 10 manieren om dit te doen

Content actualiseren, 10 manieren om dit te doen 5016 3344 Denise

We proberen zoveel mogelijk nieuwe, frisse content te creëren. Zo blijven we up-to-date en wordt je website nog beter vindbaar dan ooit tevoren. Wat we hierbij vaak vergeten is de oudere content, hier kijken we niet meer naar om. Zonde, ook oudere content zorgt voor meer website bezoekers en online activiteit! Door er af en toe nog wat tijd in te steken haal je het uiterste uit je content. Daarbij kost het wijzigen en bijhouden van oudere content minder tijd dan het opzetten van nieuwe blogs en webteksten. Ik geef je 10 manieren waarop je dit kunt realiseren.

1. Redigeer artikelen

Zorg dat al je artikelen actueel blijven, zelfs wanneer ze al een jaar (of jaren) oud zijn. We houden allemaal van retro, maar dan het liefst wel in een modern jasje. Een vintage tekst doet het goed wanneer het past binnen de tijd. Klinkt niet logisch, maar is het zeker wel. De informatie in je content kan enorm verouderd zijn. Door de snelheid van ontwikkelingen klopt de info misschien niet meer, tijd om er iets mee te doen. Check de tekstuele content en maak deze weer actueel. Je kunt nieuwe kennis toevoegen of actuele, maatschappelijke kwesties toepassen in je teksten.

2. Werk met voorbeelden

Bloggen moet je leren, je wordt er steeds beter in en uiteindelijk weet je precies wat er wel en niet werkt voor de lezer. Wanneer je op het internet naar blogs zoekt over een specifiek onderwerp wil je er iets van leren. Je wilt als lezer begrijpen wat de schrijver precies bedoelt en er kan een moment van herkenning plaats vinden. Juist hierdoor blijft de lezer hangen en wordt je hele blog doorgespit naar handige tips en oplossingen. Probeer beeldend te werken. Bekijk je oude content en voeg voorbeelden toe waar dit nodig is. Door het zo specifiek mogelijk te beschrijven weet de lezer wat je bedoelt en ben je op de goede weg!

3. Breid je artikelen uit

De laatste jaren moet content steeds groter en langer. We willen zoveel mogelijk leren en lezen op een pagina en hierbij vooral niet constant naar verschillende websites hoeven te verhuizen voor informatie. Je wilt dus dat je artikel alle informatie bevat en dat de lezer in een enkele oogopslag al het gevoel heeft dat alle informatie in jouw artikel te vinden is. Is dit bij oudere content niet het geval? Probeer deze dan eens te verlengen met meer informatie en voorbeelden! Ook fijn, langere teksten scoren beter in vindbaarheid bij de zoekmachines.

4. Werk met beeldmateriaal

Misschien bestaan je oudere blogs uit enkel tekst. Prima, dit is bij zoveel websites het geval. De titel moet de lezer aansporen tot lezen. Toch vinden we het vaak nog interessanter wanneer er een afbeelding bij staat. Je kunt bij ieder onderwerp wel een passend beeld vinden. Er zijn genoeg websites waar je gratis beelden kunt scoren, ga er eens naar op zoek!

5. Werk met links

Als je al een tijdje blogt zul je een aantal onderwerpen al vaker besproken hebben. Zeker wanneer je over een specifiek onderwerp schrijft zal dit het geval zijn. Duik in je bestaande content, waar heb je al vaker over geschreven? In deze artikelen kun je werken met linkbuilding. Link in je nieuwe artikel naar een ouder artikelen waarin je nog dieper ingaat op de materie. Niet alleen je eigen artikelen zijn het linken waard, werk ook met andere websites. Link naar relevante artikelen waar je lezer ook daadwerkelijk iets aan heeft. Niet alleen de lezer wordt hier blij van, ook Google zal je belonen voor je moeite.

6. Pak je titel aan op de CTR kwaliteit

Je oude artikelen zijn in eerste instantie niet helemaal CTR-proof. Pas je titels aan en zorg dat je meer bezoekers krijgt! Hoe je dit precies aanpakt lees je in mijn vorige blog over het toepassen van CTR.

7. Betere leesbaarheid

Misschien niet bij al je artikelen nodig, maar de oudste tekstuele content zal er zeer zeker aan toe zijn. We lezen tegenwoordig alles met onze smartphones. Een opzienbarend klein scherm vergeleken met de computer of laptop. Help de lezer door de leesbaarheid van je artikelen te verbeteren. Meer tussenkopjes, alinea’s en eventueel een opsomming hier en daar.

8. Say goodbye to SPAM

Bekijk je oudere blogs vrijwel nooit meer? Schrik dan niet, het kan namelijk zo zijn dat de artikelen enorm zijn ‘overspammed’. Dat is inderdaad geen bestaand woord, maar ik vond het zelfs goed klinken voor wat ik ermee wil zeggen. Je opent je artikelen en wordt bedolven onder een golf van berichten over seks, lijnen en wondermiddeltjes. Dit moet je absoluut niet willen, niemand zal terugkeren naar je website! Weg met die spam.

9. Zoekwoorden wijzigen

Het kan zijn dat de zoekwoorden niet meer het gewenste effect bereiken, al was dat voorheen wel het geval. Verricht een nieuw zoekwoordenonderzoek en vraag jezelf af of je het een en ander moet veranderen in je tekst. Pak de titel en subtitels aan, wijzig ook het een en ander in de tekstuele inhoud. Probeer niet teveel aan te passen, anders verandert de complete inhoud van je verhaal. Benieuwd met welke zoekwoorden jouw website precies wordt gevonden door de bezoekers? Met Google Search Console kun je dit precies zien.

10. Promotie

Eenmaal opgeknapt heeft je oude werk wel wat promotie verdiend. Je kunt ze nogmaals publiceren, zeker als de inhoud ervan op dat moment relevant is voor de lezers. Zelfs als je een oud artikel niet hebt opgeknapt omdat de tekst simpelweg ‘gewoon werkt’ kun je deze nogmaals promoten. Deze pareltjes mag je af en toe best in het zonnetje zetten!